پرش لینک ها

دستگاه‌ها و داده‌ها

یکی از پایگاه‌های اطلاعاتی مهم در کشور که در قوانین مختلف از جمله قوانین بودجه سال‌های اخیر به آن اشاره شده و وظایف مختلفی به آن محول شده است، پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان است. این پایگاه اطلاعات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته است و از سال ۱۳۹۸ به طور جدی در پروژه‌های ملی نظیر طرح حمایت معیشتی، وام یک میلیون تومانی کرونا و طرح‌های حمایتی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

حدود ۵۰ منبع داده‌ای توسط بیش از ۴۰ دستگاه می‌بایست در اختیار این پایگاه اطلاعاتی قرار گیرد تا وظیفه شناسایی وضعیت مالی خانوارهای ایرانی و استحقاق‌سنجی آن‌ها را به انجام برساند. امری که متاسفانه به خوبی انجام نشده است و در حال حاضر در سال ۱۴۰۱،‌ دو سال است که اطلاعات این پایگاه بروزرسانی نشده است و عملا قابلیت اتکا ندارد و نمی‌تواند در هیچ امری نقش‌آفرینی داشته باشد.

با توجه به تصمیم مهم و حیاتی دولت سیزدهم در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و بازتوزیع یارانه‌ها در بین اقشار مختلف،‌ وظیفه شناسایی و دهک‌بندی اقشار مختلف جامعه به این پایگاه محول شده است. اما این پایگاه بدلیل بروزرسانی نشدن داده‌ها و مشکلات عدیده، ظرفیت دهک‌بندی را ندارد.

در مطالب بعدی در دسته‌بندی یارانه، وظایف حیاتی هر دستگاه در تبادل داده‌های موردنیاز پایگاه تبیین و تشریح خواهد شد.

پیام بگذارید

???? این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.