پرش لینک ها

ضرورت هدفمند کردن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

مصاحبه با روزنامه وطن امروز (۱۴ فروردین ۱۴۰۱):

حسین میرزایی، مدیرعامل آزمایشگاه توسعه دولت الکترونیک در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره ابزارها و ملزومات مورد نیاز برای تحقق شعار امسال گفت: شعار امسال را از چند بعد مختلف می‌توان مورد بررسی و تحلیل قرار داد. درباره بخش اول که مربوط به تولید است، باید گفت در فضای کنونی اقتصاد کشور، هر چه نظام اقتصادی و تصمیم‌گیری کشور ثبات بیشتری داشته باشد، تولیدکنندگان و فعالان بخش تولید در کشور انگیزه‌ بیشتری برای فعالیت در این حوزه خواهند داشت.
به گفته وی، زمانی که از موضوع تولید سخن به میان می‌آید، در واقع از یک مجموعه به هم پیوسته صحبت می‌شود که یک طرف آن تولیدکننده قرار گرفته و طرف دیگر انبوهی از دستگاه‌ها و ارگان‌های تصمیم‌گیرنده قرار دارند که دارای یک نظام یکپارچه نیستند.
وی افزود: اگر یکپارچه‌سازی در لایه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کشور وجود نداشته باشد، بخش تولید انگیزه لازم را برای فعالیت نخواهد داشت، چرا که در محیطی که دائما در حال تغییر است، نمی‌‌توان تصمیمات میان‌مدت، بلندمدت و حتی کوتاه‌مدت اتخاذ کرد. بنابراین مساله اول برای تحقق شعار امسال در بخش تولید ایجاد ثبات و یکپارچه‌سازی حکمرانی در حوزه اقتصاد بویژه در حوزه‌های مرتبط با تولید است.
میرزایی با اشاره به حمایت‌های دولتی که در بخش تولید ارائه می‌شود، گفت: در حال حاضر از بخش تولید حمایت‌های متعددی می‌شود اما عدم یکپارچگی این حمایت‌ها باعث شده تعدادی از تولیدکنندگان به جای تولید واقعی، تسهیلات را دریافت کرده و در حوزه‌های دیگری غیر از تولید مصرف کنند. در واقع در ظاهر تولیدکننده هستند اما با استفاده از تسهیلات، واردات انجام می‌دهند.
وی افزود: تمام حمایت‌هایی که در بخش دولتی ارائه می‌شود، چه از نظر مجوزها و چه در بخش واردات، تسهیلات نیروی انسانی و معافیت مالیاتی و بیمه‌ای و… باید در لایه تصمیم‌گیری در حکمرانی کشور یکپارچه‌سازی شود.

نبود بانک اطلاعاتی جامع از تولیدکنندگان

به گفته مدیرعامل آزمایشگاه توسعه دولت الکترونیک در حال حاضر هیچ بانک اطلاعاتی دقیق و جامعی از تولیدکنندگان در کشور وجود ندارد و هر وزارتخانه اطلاعات مختص به تولیدکنندگان بخش خود را دارد و این عدم انسجام در گردآوری اطلاعات تولیدکنندگان کل کشور، خلأ بزرگی است که تحقق شعار امسال را دشوار می‌کند.
وی افزود: اگر بتوان با ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل، تمام تولیدکنندگان کشور را شناسایی و مشکلات آنها را به صورت پیوسته رصد کرد، تسهیلات و حمایت‌ها نیز به تولیدکنندگان واقعی خواهد رسید.  میرزایی در ادامه با اشاره به اهمیت دانش‌بنیان شدن بخش تولید گفت: برای رسیدن به تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نخست باید در تعاریف دانش‌بنیان شدن تغییراتی ایجاد شود. در حال حاضر در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان گلوگاهی به نام مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد که معتقدم این مرکز باید در تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان تغییراتی ایجاد کند.
وی معتقد است خاستگاه شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه و دانشگاهیان هستند اما اینکه هر مجموعه‌ای در بدو فعالیت خود عنوان دانش‌بنیان را دریافت کرده و فعالیت خود را آغاز کند، چندان قابل قبول نیست، چرا که در حال حاضر شرکت‌هایی وجود دارند که طی چند سال فعالیت و برخورداری از گردش مالی بالا و اشتغال‌زایی قابل توجه توانسته‌اند بازار خوبی در داخل و خارج کشور به دست آوردند اما عنوان دانش‌بنیان را ندارند. در حالی که به اعتقاد من این شرکت‌ها هم می‌‌توانند دانش‌بنیان شده و از حمایت‌های اکوسیستم دانش‌بنیان کشور استفاده کنند.
میرزایی افزود: آنچه بازار خواهان آن است یک محصول باکیفیت و قابل رقابت با محصولات خارجی است. بنابراین برای مصرف‌کننده تفاوت چندانی ندارد که محصول تولید شده در یک شرکت‌ دانش‌بنیان تولید شده یا یک شرکت عادی. آنچه اهمیت دارد محصول باکیفیت و مرغوب است، بنابراین به نظر می‌رسد یکی از نکات کلیدی که به تحقق شعار امسال کمک می‌کند، تغییر مفهوم دانش‌بنیان شدن است.

پیام بگذارید

???? این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.